Hypersensitief

Aan het einde van een school of werkdag stortte ik standaard helemaal in. De kantoortuin die we hadden in het bedrijf was mijn grootste nachtmerrie. Ik werd al moe als ik er naar keek. Later bleek dat ik hoogsensitief ben, en daardoor minder goed tegen veel prikkels kan. Ik raak ontzettend snel ontstemd, geprikkeld of oververmoeid, door de meest simpele, dagelijkse handelingen en prikkels. Hoe ga je hiermee om als je toch moet werken?

 

Iedereen is wel eens verdrietig, emotioneel of boos. Als je een hoogsensitief persoon bent, worden bepaalde prikkels, zoals zien, horen, voelen of bepaalde geuren heel anders verwerkt. De hersenen van hoogsensitieve mensen werken ook lichtelijk anders. Je kan het zien als een filter dat ontbreekt, waardoor prikkels sneller en harder binnenkomen, en langer blijven hangen. 

 

Ik merk dat ik me vaak anders voel, een beetje een buitenbeentje. Maar ik weet, ik ben niet alleen. Er zijn veel hoogsensitieve mensen. Het is zeker geen slechte eigenschap. Je bent vaak een harde werker, creatief en sommige hoogsensitieven zijn goed in precisiewerk. Het kan er aan de andere kant ook voor zorgen dat je erg vaak en snel vermoeid bent, je veel persoonlijk aantrekt en je sneller neerslachtig voelt. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een collega of vriend veel energie kost, omdat je geen "nee" durft te zeggen. 

Je kan voor jezelf opschrijven in een dagboek, wanneer je voor je gevoel over je grenzen heen bent gegaan, en hoe dat komt. Zijn er bepaalde situaties waarin dit gebeurt? Kan je het de volgende keer anders doen? Is er een bepaald persoon die iets in je triggert?

 

Probeer gedurende je werkdag vaker wat korte pauzes te nemen. Geen uren, dit is niet haalbaar. Ga even snel een blokje om, of doe wat meditatie oefeningen of ademhalingsoefeningen, zodat je even je stresslevel verlaagt.

 

Het is goed om aan te geven bij je werkgever als je hoogsensitief bent. Het kan lastig zijn, en misschien voel je je wat bezwaard, maar het is voor je baas goed om te weten wanneer je werkplek energie vreet, en misschien invloed heeft op jouw werk. 

 

Lekker makkelijk gezegd, maar, zorg voor een goede balans in je leven. Werk en privé. Maak écht tijd voor wat ontspanning, dit zal je alleen maar helpen op je werk. Niemand is altijd een bron van energie, maar als je hoogsensitief bent, heb je veel vaker tijd nodig om je batterij op te laden.

Energie sluipt vaak onbewust naar buiten, maar onthoud: jij bent de enige die hier wat aan kan doen, en die het toestaat dat je energie laat wegsluipen. Als iemand steeds blijft praten en je hebt er genoeg van, zeg dat je helaas écht even snel door moet of aan de slag met een opdracht. Je kan je soms even terugtrekken op het toilet, en kom even tot rust en sluit je ogen. Je kan ook een meditatie oefening doen op dat moment, en even je gedachten verzetten. 

 

Conclusie: het is soms niet makkelijk om in deze maatschappij te leven als hoogsensitief persoon, maar bedenk: jij bent de baas over jezelf! 

 

Liefs, Romy

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0